De Königssee

25 juni 2020 - Berchtesgaden, Duitsland

Woensdag 24 juni.

Deel 2 van de Alpenstrasse is zowaar nog mooier dan het eerste traject. De route is echter soms niet helemaal duidelijk. We merken dat we een stukje van de route zijn gereden. We gebruiken even de TomTom , die heeft aan dat we een tolweg passeren, vreemd. Maar we kiezen voor deze route . Na een tijdje komen we aan bij deze ‘tolweg’. Hier staat een soort van kiosk met een pion op de weg. Een man stapt uit de kiosk en geeft ons een kaartje nadat we 5 euro hebben betaald. De tolweg is 12 kilometer. We komen door een prachtig stukje natuur langs een stromende rivier die er ondiep is maar wel prachtig helder groen / blauw water. We stoppen bij een parkeerplaats en strekken even de benen. Ook even met de voeten in het koude rivierwater. De omgeving en vooral de rust doen ons denken aan het prachtige Noorwegen, alleen de bergen zijn wat te hoog😊. Na de break kuieren we verder langzaam op zoek naar een camping of camperplaats. En dat valt nog wel tegen. Veel dorpjes waar we doorheen rijden hebben talloze pensions en ‘zimmer frei’ . Echter campings zijn er niet. We komen een camperplaats tegen maar die ziet er vreselijk uit 😮. Toch maar verder rijden. De 2 camperplaats die we oprijden is helemaal vol. Uiteindelijk vinden we toch een camping en boeken daar een nacht op de plaats speciaal voor campers. Helaas heeft het restaurant ‘ruhetag’ , dus zelf koken vanavond. We staan overigens in de plaats Unterwössen camping Litzelau. Het is hier vrij hoog dus ook hier niet lang buiten zitten. Binnen lezen we wat of doen vaak ook een potje scrabble.

donderdagmorgen worden we wakker met wolken. Dus binnen ontbijten. Na heerlijk douchen op de camping pakken we ons boeltje in gaan op weg naar het laatste deel van de Alpenstrasse die eindigt bij de Königssee. Onderweg veel regen. Is even wennen temperatuur 15 graden. We doen onderweg boodschappen en kopen ook wat broodjes voor de lunch en aardbeien en frambozen. Vroeg in de middag komen we aan bij de Königssee in de plaats Schönau. Hier is een camping. Deze camping had ik overigens vanmorgen eerst even gebeld of er nog wel plek was. Aangekomen bij de campings parkeer in de camper op de speciale camperplaats in de stromende regen. We lunchen in de camper. Later klaart het helemaal op en kunnen de tuinspullen weer naar buiten. We besluiten om naar de Königssee te wandelen vanaf de camping,12 minuten wandelen. De Königssee is een prachtig toeristisch plaatsje , zeker niet groot. Het is redelijk rustig overal. Prachtige huizen valt ons op. Echt een mooie lokatie. Je kunt met een rondvaartboot een tocht over het meer maken maar we zijn net te laat. We besluiten om morgen te gaan. We landen op een van de vele terrassen en drinken en eten daar wat.  Wat ons opvalt is een gebouw op boven de berg , de Obersalzberg. Dit gebouw is het zogenaamde adelaarsnest een verblijfplaats van Adolf Hitler in de 2e Wereldoorlog. Het huis draagt de naam Kehlsteinhaus en trekt jaarlijks een half miljoen toeristen. Meer info :

Overigens is dit gebouw nu gesloten ivm Corona maatregel. We wandelen terug naar de camping en nemen nog een koffie mee voor onderweg. Mijn rug knapt al aardig op en de teen van Agnes gaat ook al weer iets beter.

91DD6F2F-917B-433B-929C-A2886ED1B18C
de tolweg

03D3F3AE-451B-444C-A504-E492EAF38BF3
prachtig plaatje langs de tolweg

F396D811-00E4-4405-A34A-222473A538FF
pootje baden in het smeltwater

E552799D-7767-41CE-9C73-DE738A0E8279
kikkersloot

A1A93588-7D78-4F4B-B80D-B98CD4757CBD
even de benen strekken

8A5D4FD4-265D-4B96-95B1-73F2F6888DC4
langs de oever van de Königssee

1. Sylvia:
    25 juni 2020
    Hallo vakantiegangers. Toevallig had ik het erover met ma zonet wat de naam ook alweer was van dat huis waar Hitler zich vermaakte. Zij konden het indertijd niet vinden maar waren er wel heel dichtbij geweest. Geen TomTom toen natuurlijk. Hier is het smoorheet. Nog 27 graden op het balkon. Klinkt goed allemaal. Groetjes vanuit Voorburg 🤗
  2. Els Dubbelboer:
    26 juni 2020
    Prachtige omgeving, ik heb gisteren het boek er even bij gepakt toen wij er zijn geweest, dat was in 1991, wij zijn toen met een bootje op de Königssee geweest, nog een hele mooie foto van Pa gemaakt als je weer terug bent zal ik het je laten zien. Ik waande mij op dat ogenblik 30 jaar jonger. Berchtesgarden zijn we niet geweest, want dat konden we niet zo gauw vinden en het werd steeds later. Fijn dat jullie zo naar de zin hebben , daar geniet ik zelfs van en dat het met je rug en Agnes haar voet ook weer wat beter gaat. Groeten uit Emmen.
  3. Herman Dubbelboer:
    26 juni 2020
    Nou Mam, 1991 bijna 30 jaar geleden. Je was toen net zo oud als ik nu ben 😊. Leuk !
  4. Els Dubbelboer:
    26 juni 2020
    Ja Herman, waar blijft de tijd het gaat allemaal zo vlug. Daarom geniet ervan voor dat je er op verdacht bent ben je oud en dan gaat het niet zo vlug meer. Toen waren wij nog jong !